Att legitimera sig

Du ska alltid kunna legitimera dig på banken. Kravet finns för att se till att rätt person har tillgång till konton och andra tillgångar, men också för att banken måste känna sin kund.

För dig som bankkund innebär kravet på legitimation att banken måste neka en transaktion du vill genomföra om den inte har tillräcklig kundkännedom eller inte förstår transaktionen.  Detta framgår av lagen om penningtvätt. Banktjänstemannen riskerar personligt straffansvar om han eller hon inte följer lagen.

För att legitimera dig kan du använda följande ID-handlingar:
  • Svenskt körkort (utfärdas av Transportstyrelsen, tidigare Vägverket)
  • Svenskt äldre pass (utfärdades tidigare av polisen)
  • Svenskt EU-pass (utfärdas av polisen)
  • Nationellt ID-kort (utfärdas av polisen)
  • SIS-märkt ID-kort (utfärdas bland annat av banker)
  • Skatteverkets ID-kort (utfärdas av Skatteverket)
  • Ett svenskt tjänstekort (utan SIS-märke) utfärdat av en statlig myndighet. 

Om du inte har svensk legitimation ska banken kontrollera din identitet genom pass eller annan identitetshandling som visar medborgarskap och är utfärdad av myndighet eller annan behörig utfärdare. Ett EU-pass utfärdat i samtliga EU-länder (utom Cypern), samt Norge, Island, Liechtenstein och Schweiz efter 1 september 2006 gäller som legitimation när du går på banken.

Snabbfakta

Du ska alltid kunna legitimera dig

Detta säkerställer att bara du kommer åt dina konton och det förhindrar penningtvätt.

Godkända legitimationer från Sverige

Svenskt körkort, svenskt äldre pass, svenskt EU-pass, nationellt ID-kort, SIS-märkt ID-kort och Skatteverkets ID-kort.

Godkända legitimationer från EU

EU-pass (utom Cypern) samt pass från Norge, Island, Liechtenstein, och Schweiz utfärdade efter 1 september 2006.

Andra legitimationer

Om du inte har någon godkänd legitimation ska banken kontrollera din identitet genom pass eller annan identitetshandling som visar medborgarskap och är utfärdad av myndighet eller annan behörig utfärdare

Kontakta oss

Du som är privatperson är välkommen att ställa frågor till oss om försäkringar, lån, betalningar, sparande och pension.

Börja gärna med att se om du hittar svar på din fråga om försäkringar, lån, betalningar, sparande och pension på vår webbplats. Hittar du inte svaret är du välkommen att skicka din fråga via e-postformuläret.

Beskriv ditt problem så tydligt som möjligt och ange ditt telefonnummer så att vi har möjlighet att ringa upp dig för att få kompletterande uppgifter om det behövs.

Vi svarar så fort vi kan. De flesta frågor besvarar vi inom ett par dagar.

 Observera att vi varken förmedlar produkter eller representerar någon vid eventuella tvister.

 

Fråga oss

Ange namn

Ange telefonnummer

Ange e-post

Ange område

max 2000 tecken Ange fråga

* = Obligatorisk

 

Konsumenternas Bank- och finansbyrå
Konsumenternas Försäkringsbyrå

Box 24215, 104 51 Stockholm, Besöksadress: Karlavägen 108

Telefon 0200 - 22 58 00,
+46 8 22 58 00 (från utlandet)
Vår telefontid är vardagar 9 - 12


 

 

 

 

 

 

 

 

 




 

Vi ger dig opartisk fakta och vägledning
utan kostnad

Vi hjälper dig som privatperson genom att:

  • tolka villkor
  • beskriva lagar och regler

 

     

  • informera om och jämföra bank- och försäkringsprodukter
  • beskriva hur du går vidare om du är missnöjd med ett beslut
 Läs mer om Vår verksamhet