2012-06-14

KRÖNIKA: Spara pengar på att växla smart

Härom veckan var jag utomlands på semester. Innan jag åkte från Stockholms Cityterminal insåg jag att jag hade lite tid över innan flygbussen skulle gå. Eftersom jag förut har hamnat i tidsbrist på flygplatsen, till exempel när det varit trafikstockning, så tänkte jag att jag lika gärna kunde växla lite pengar på Cityterminalen för att ha det gjort.

Annars föredrar jag att ta ut pengar i någon lokal uttagsautomat eller att betala med kortet direkt när jag är utomlands. De gånger jag har jämfört priserna har det inneburit den klart bästa kursen. Men å andra sidan vill jag gärna ha lite sedlar med mig i det fall det inte finns någon  automat på flygplatsen (eller den är ur funktion) och man måste betala taxi, buss eller mat. Att till exempel taxibilar tar kort är inte alls lika självklart utomlands som i Sverige.

Dyrare kurser vid kontantköp än vid kortköp

Sagt och gjort, jag köpte 60 Euro på Cityterminalen för att ha en liten kontantkassa. Växelkursen jag fick var 9,3844. Vid den här tidpunkten så visste jag att jag hade kunnat köpa en Euro för ungefär 8,90 SEK om jag till exempel köpt en utländsk aktie via min internetbank. Så påslaget för kontanthandeln var i det här fallet fall nästan 50 öre per Euro. Men de växelkurser man får vid kontanthandel är ofta dyrare än de kurser man får vid kortköp eller valutahandel inom en internetbank. Det är lokaler, personal, transport och hanteringen av kontanter som kostar, så det var inget speciellt konstigt med den här kursen. Det viktiga är bara att man som konsument är medveten om det.  

Dyrare att växla på flygplatsen

Resan till Skavsta gick smidigt och jag hade gott om tid på flygplatsen. Av ren nyfikenhet så kollade jag vad samma bank hade för växelkurs där. Till min förvåning upptäckte jag att deras kurs var lite dyrare om jag skulle köpa Euro, 9.4313. När jag sedan kom hem igen så kontaktade jag banken och frågade om det kunde stämma. ”Jodå”, sa de, ”så är det”. ”Vi har lagt på lite på flygplatserna eftersom det är dyrare att forsla kontanterna dit jämfört med till en tätort” blev svaret.

Ingen konkurrens

Bredvid växelkontoret på Skavsta så står det en bankomat där man ta ut kontanter i SEK, Euro och Pund. Växelkursen får man angiven i displayen innan man godkänner uttaget. Bankomaten tillhör en annan bank och när jag pratar med banken som har växelkontoret så säger de att kursen i bankomaten alltid ligger några ören dyrare. Jag pratade då med banken som äger bankomaten för att förhöra mig om så är fallet och fick då till svar att de har ett samarbete med banken som har växelkontoret och att det faktiskt är den banken som sätter växelkursen i bankomaten också! Så om man trodde att det var två olika banker som konkurrerade med växelkurserna på Skavsta så tror man alltså fel.

Håll koll om du vill vara prismedveten

När jag kom fram till min semesterort så hittade jag en uttagsautomat i ankomsthallen. Även om jag hade lite Euro tänkte jag att jag ändå kunde ta ut lite till för att ha det gjort. När man tar ut pengar i en utländsk automat så är det fyra saker man måste hålla koll på om man vill vara prismedveten:

  • Har ditt kort någon uttagsavgift i det aktuella fallet?
  • Vilket valutaväxlingspåslag har ditt kort?
  • Vilken växelkurs använder din kortutgivare?
  • Vilken valuta kommer den automatägande banken att debitera dig i?
Hur ska man tänka här då?

 Här är några förslag på vad du kan tänka på om du vill växla smart:

  • Speciella kredit-/betalkort har ofta uttagsavgifter (även i Sverige). Bankkort kan ha det, framförallt i länder utanför Euro-zonen och Sverige. Det kort jag använder har ingen avgift i detta fall.
  • Många kort har s k valutaväxlingspåslag och de varierar mellan 0-2 %. Det kort jag använder har inget valutaväxlingspåslag.
  • Oftast använder kortutgivarna VISAs och Mastercards egna kurser. Kolla det med din kortutgivare och tänk efter om du är nöjd med det.
  • I vissa länder (speciellt Spanien) så ger dig den automatägande banken ett erbjudande om att debitera dig direkt i SEK och du får en växelkurs i displayen. Denna kurs följs också upp av ett valutaväxlingspåslag (som på engelska kan kallas ”mark-up fee”) som kan vara mycket högre än den du betalar ifall du låter din kortutgivare växla istället. Jag har själv sett valutaväxlingspåslag på 3 % i spanska automater.
  • Välj att bli debiterad i lokal valuta.Växelkursen jag blivit erbjuden har också i samtliga fall jag jämfört varit sämre än den jag fått om min kortutgivare växlat enligt VISAs och Mastercards växelkurser. Så rådet är att tacka nej till sådana erbjudanden och välja att bli debiterad i lokal valuta.

Problemet med det är bara att kursen för uttaget/köpet sätts följande dag. Det innebär att du tar ut pengar eller köper med kortet till en okänd kurs. Men varje gång jag kontrollerat det dagen efter så har det lönat sig. Det gjorde det även i detta fall. Den kurs jag fick vid automatuttaget i semesterlandet sattes till 8.9491 SEK för en Euro.

Spara kanske 500

Jämfört med de Euron jag köpt på Cityterminalen samma dag så blev det alltså nästan 44 öre per Euro billigare att ta ut i automat än att köpa över disk i Sverige. Hade jag dessutom köpt mina Euron på Skavsta på växelkontoret eller i bankomaten så hade det blivit ännu lite dyrare. Inte mycket pengar kan tyckas men för en familj på semester så kan man snart komma upp i femhundringar i sparade avgifter om man växlar smart.  
Fredrik Nordquist

Kontakta oss

Du som är privatperson är välkommen att ställa frågor till oss om försäkringar, lån, betalningar, sparande och pension.

Börja gärna med att se om du hittar svar på din fråga om försäkringar, lån, betalningar, sparande och pension på vår webbplats. Hittar du inte svaret är du välkommen att skicka din fråga via e-postformuläret.

Beskriv ditt problem så tydligt som möjligt och ange ditt telefonnummer så att vi har möjlighet att ringa upp dig för att få kompletterande uppgifter om det behövs.

Vi svarar så fort vi kan. De flesta frågor besvarar vi inom ett par dagar.

 Observera att vi varken förmedlar produkter eller representerar någon vid eventuella tvister.

 

Fråga oss

Ange namn

Ange telefonnummer

Ange e-post

Ange område

max 2000 tecken Ange fråga

* = Obligatorisk

 

Konsumenternas Bank- och finansbyrå
Konsumenternas Försäkringsbyrå

Box 24215, 104 51 Stockholm, Besöksadress: Karlavägen 108

Telefon 0200 - 22 58 00,
+46 8 22 58 00 (från utlandet)
Vår telefontid är vardagar 9 - 12


 

 

 

 

 

 

 

 

 




 

Vi ger dig opartisk fakta och vägledning
utan kostnad

Vi hjälper dig som privatperson genom att:

  • tolka villkor
  • beskriva lagar och regler

 

     

  • informera om och jämföra bank- och försäkringsprodukter
  • beskriva hur du går vidare om du är missnöjd med ett beslut
 Läs mer om Vår verksamhet