Jämför aktuella boräntor

Fast eller rörlig bolåneränta? Det går inte att i förväg veta vad som blir billigast! Rörlig ränta har historiskt sett ofta varit billigare i genomsnitt över en längre tid, men det finns en risk att räntan under vissa perioder kan bli hög. Är det viktigt att veta exakt hur stor räntekostnaden blir så finns det skäl att välja bunden ränta. Läs mer

 Några saker att tänka på vid val mellan rörlig eller bunden ränta:

  • Rörlig ränta: Numera erbjuds inte helt rörlig ränta utan den kortaste bindningstiden brukar vara 3 månader. Den räntan kallas ofta rörlig. Den ger störst frihet, men kan variera mycket och periodvis bli hög. Har du rörlig ränta kan du när som helst välja att binda räntan.
  • Bunden ränta: Ofta dyrare än rörlig ränta, men inte alltid. Du vet i förväg precis hur stor räntekostnaden blir i din budget. Tänk på att du kan få betala ersättning till banken om du behöver lösa lånet i förtid av någon anledning, exempelvis om du byter bostad. När bindningstiden upphör måste du meddela banken i god tid om du vill ändra till någon annan bindningstid. Gör du inte det har banken rätt att binda om lånet på en ny lika lång tid (till den räntesats som då är aktuell). Det gäller inte SEB, Nordea och Handelsbanken som lägger lånen på 3 månaders bindningstid om inte deras kunder meddelar annan tid.
  • Ett klassiskt råd är att dela upp lånet i olika bindningstider, t.ex. en rörlig del och en eller ett par delar med längre tider. Då undviker du risken att räntekostnaden för hela lånet förändras kraftigt på en gång. Men tänk på att olika bindningstider kan innebära en inlåsningseffekt om du skulle vilja byta bank, eftersom det inte är säkert att du kan flytta bara en del av ett lån. I så fall får du antingen betala ersättning för förtidslösen eller invänta att alla bindningstider löper ut. Har du till exempel en del med 2-årig bindningstid och en del på 5 år så tar det 10 år tills båda löper ut samtidigt.
Fördjupning

Kontakta oss

Du som är privatperson är välkommen att ställa frågor till oss om försäkringar, lån, betalningar, sparande och pension.

Börja gärna med att se om du hittar svar på din fråga om försäkringar, lån, betalningar, sparande och pension på vår webbplats. Hittar du inte svaret är du välkommen att skicka din fråga via e-postformuläret.

Beskriv ditt problem så tydligt som möjligt och ange ditt telefonnummer så att vi har möjlighet att ringa upp dig för att få kompletterande uppgifter om det behövs.

Vi svarar så fort vi kan. De flesta frågor besvarar vi inom ett par dagar.

 Observera att vi varken förmedlar produkter eller representerar någon vid eventuella tvister.

 

Fråga oss

Ange namn

Ange telefonnummer

Ange e-post

Ange område

max 2000 tecken Ange fråga

* = Obligatorisk

 

Konsumenternas Bank- och finansbyrå
Konsumenternas Försäkringsbyrå

Box 24215, 104 51 Stockholm, Besöksadress: Karlavägen 108

Telefon 0200 - 22 58 00,
+46 8 22 58 00 (från utlandet)
Vår telefontid är vardagar 9 - 12


 

 

 

 

 

 

 

 

 




 

Vi ger dig opartisk fakta och vägledning
utan kostnad

Vi hjälper dig som privatperson genom att:

  • tolka villkor
  • beskriva lagar och regler

 

     

  • informera om och jämföra bank- och försäkringsprodukter
  • beskriva hur du går vidare om du är missnöjd med ett beslut
 Läs mer om Vår verksamhet